Locomotieven

Diema Locomotief

 

Foto 23a  en 23b

Gegevens
GSS nummer    44
Merk    Diema
Type    DS30/1
Fabrieksnummer    2816
Bouwjaar    1965
Afkomstig van    Steenfabriek Malburgen, Arnhem; Smit, Mook; steenfabriek Randwijk, Heteren
Spoorbreedte    700 mm
Bedrijfsvaardig    Nee

10671215_967743209908304_5037071257369770654_n

Deze loc met hydraulische aandrijving, heeft jaren lang rondgereden op steenfabriek Malburgen in Arnhem. Na sluiting van die fabriek is de loc uiteindelijk in 1979 in Heteren terecht gekomen bij steenfabriek ‘Randwijk’

 

Maffei locomotieven

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

stloc2-2
De Friedmann oliepomp, gemonteerd op het linker zuigerdeksel.
The Friedmann oilpump, mounted on the leftside steamchest.

 

 

Naam Yvonne
Tractievorm Stoom
Fabrikant J.A. Maffei, München (D)
Fabrieksnummer 4096
Bouwjaar 1921
Spoorwijdte 700 mm
Standplaats Valkenburg (ZH)
Bedrijfsvaardig nee
Status (HRN) C – status (Register Railmonumenten)

 

 

 

Gewicht 9,35 ton
Asindeling Bn2t
Vermogen 55 pk
Tractiedetails Watervoorraad: 750 ltrKolenvoorraad: 0,6 ton
Oorspr.eigenaars Aannemersbedrijf Volkers en Van Heurne, Goes, Steenfabriek Terwindt.
 

 

Maffei aannemers locomotieven zijn voornamelijk door DuCroo en Brauns geïmporteerd in het tijdvak van 1908 (Toen D&B de agent werd voor Maffei) en pakweg 1928, toen de laatste

Lok geleverd is. Dit heeft ertoe geleid dat er slechts een Nederlandse Maffei aannemers lok bewaard gebleven is, en dat is deze locomotief.

De andere Maffei Stoomlok van de SVM is afkomstig uit België.

Volgens de literatuur zijn er in Nederland totaal 53 locomotieven geïmporteerd.

 

Levensloop:
1921 Du Croo en Brauns, Weesp
1921 Annemersbedrijf Volker & van Heurne Goes
19?? Spoorijzer Delft
1949 Steenfabriek ‘Malburgen’ Arnhem
1971 Buiten bedrijf
1972 NSS Katwijk
1992 NSS Valkenburg
Translate »